حافظ و اشعار زیبای آن

زندگی نامه حافظ

شنبه, ۷ تیر ۱۳۹۹، ۰۴:۲۱ ق.ظ

چکیده ای از زندگینامه حافظ:

نام اصلی حافظ : خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین محمد شیرازی

تولد : حدود ۷۲۷ هجری قمری شیراز

مرگ : ۷۹۲ هجری قمری شیراز

ملیت: ایرانی

محل خاکسپاری : حافظیهٔ شیراز

لقب: لِسان‌ُالْغِیْب، تَرجُمانُ الْاَسرار، لِسان‌ُالْعُرَفا و ناظِم‌ُالاُولیاء

زمینهٔ کاری: ادبیات فارسی، شعر، فلسفه، منطق و عرفان

پیشه:  شاعر

آثار: دیوان حافظ

 

زندگی نامه حافظ :

خواجه شمس‌ُالدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظ شیرازی (زادهٔ ۷۲۷ هجری قمری – درگذشتهٔ ۷۹۲ هجری قمری در شیراز)، ملقب به لِسان‌ُالْغِیْب، تَرجُمانُ الْاَسرار، لِسان‌ُالْعُرَفا و ناظِم‌ُالاُولیاء، شاعر سدهٔ هشتم هجری ایران است. بیش‌تر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات شهرت دارند.

 

گرایش حافظ به شیوهٔ سخن‌پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوهٔ سخنش با او مشهور است. او از مهم‌ترین اثرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌شود. هرساله در تاریخ ۲۰ مهرماه مراسم بزرگ‌داشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می‌شود.

 

پدر حافظ به نام بهاالدین محمد بوده و مادرش اهل کازرون بوده است. در شعرهای حافظ اشاره های کوچکی از زندگی خودش شده است و بیشتر غزل های او شخصیت های افسانه ای که سروده است در ذهن مردم تداعی میکند. ولی باز هم با توجه به اشارات دیوان حافظ و منابع معتبر و قابل استناد حافظ در خانواده ای با وضعیت مالی متوسط متولد شده و در جوانی قرآن را حفظ کرده و برای همین به او حافظ گفته میشود.

 

پدر حافظ بهاالدین در ایام کودکی شمس الدین محمد از دنیا رفت. پس از آن حافظ با مادرش زندگی سختی را در پیش گرفت و برای کسب درامد به کارهای سخت و طاقت فرسا پرداخت و به سختی به تحصیل علوم پرداخت و در مجالس درس علما و بزرگان زمان خود حضور یافت. خانه حافظ ، محله « شیادان » شیراز بود که این محله با محله ی « مورستان » در زمان کریم خان زند، یکی شد و مجاور «درب شاهزاده » قرار دارد . 

 

شمس الدین از دوران کودکی به مکتب روی آورد و  به یادگیری علوم زمان خویش پرداخت و از این بزرگان بویژه قوام الدین عبدا… بهره ها گرفت.

حافظ حدود چهل سال در حوزه درس استادان آن زمان : « قوام الدین عبدالله »، « مولانا بهاء الدین عبدالصمد بحرآبادی »، « میر سید شریف علامه گرگانی »، « مولانا شمس الدین عبدالله » و « قاضی عضدالدین عیجی »، حضور یافت و به همین سبب، در اکثر دانش های زمان خود تسلط بافت.

 

 

شغل حافظ :

در دوران امارت شاه شیخ ابواسحاق به دربار راه پیدا کرده و احتمالاً شغل دیوانی پیشه کرده است. علاوه بر شاه ابواسحاق در دربار شاهان آل مظفر شامل شاه شیخ مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی نیز راه داشته است. شاعری پیشه اصلی او نبوده و امرار معاش او از طریق شغلی دیگر (احتمالاً دیوانی) تأمین می شده است.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۰۷
علیرضا خندان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی